Два роки тому в Тернопільському медичному університеті ім. Івана Горбачевського створили Центр удосконалення педагогічної та фахової майстерності викладачів, який став ефективним майданчиком для професійного розвитку освітян. Про діяльність та перспективи цього університетського підрозділу – в розмові з виконуючою обов’язки його очільниці, доценткою кафедри внутрішньої медицини №2 Софією Гусак.
– Основна мета, яку ставили перед собою реформатори системи медичної освіти – гармонізувати її з міжнародними освітніми стандартами. Як вважаєте, Софіє Романівно, свою головну місію в цьому обширі центр виконує? Чого вдалося досягти за два роки діяльності?

– Центр був створений у лютому 2022 року, незадовго до повномасштабного вторгнення. Команда Тернопільського національного медичного університету за підтримки українсько-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти в Україні» розробила проєкт центру, як осередку творчості, ефективної платформи для підтримки викладачів, їхнього професійного розвитку. Нині ефективно працюємо над втіленням поставлених завдань і плануємо роботу так, щоб досягнути поставленої мети, бути активними учасниками освітнього процесу в університеті, який бере участь у формуванні його освітньої стратегії. Взагалі ж місія центру – забезпечити підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників університету шляхом розвитку їх професійної компетентності, здатності відповідально виконувати фахові завдання та посадові функції, сприяти інноваційним процесам задля забезпечення якості підготовки наших студентів з урахуванням провідного європейського й вітчизняного досвіду. Команда центру розробила курси підвищення педагогічної кваліфікації викладачів «Як навчити студентів комунікувати (інтерактивні та студенто-центровані методики)». Якщо зважити на статистику, то перші такі курси 2022 року зібрали 34 викладачі, а вже 2025 року кількість учасників подвоїлася. Великим попитом користуються цикли вебінарів для викладачів, які проходять у дистанційному форматі, кількість тих, хто бажає взяти участь в них, цьогоріч перевищила сотню осіб.
– Поза сумнівом, центр став великою підмогою у безперервному професійному розвитку викладачів, навіть не всі університети мають такі підрозділи.
– Так, не всі університети в Україні мають подібні центри, хоча така практика є поширеною у світі. Пишаємося тим, що наш центр став важливим допоміжним структурним підрозділом внутрішнього відділу забезпечення якості освіти, який успішно працює над безперервним професійним розвитком викладачів. Ми поставили завдання ефективно організувати роботу відповідно до індивідуальних потреб і запитів викладачів, працювати над якістю надання освітніх послуг в університеті. І впевнено йдемо до цієї мети.
– Чи важко було зорганізувати роботу центру в часи війни. Чи може, скажімо, колега з іншого навчального закладу пройти у вас навчання. Які тренінги, вебінари є найбільш запитуваними серед викладачів. Чи запрошуєте спікерів з інших українських міст або країн?
– Як відомо, з початком повномасштабного вторгнення освітній процес у нашому виші призупинили, відтак відновили – спочатку в дистанційному, а згодом у змішаному форматі. Спершу відновили роботу групи рівних для освітян в онлайн-форматі, згодом частина спланованих воркшопів і циклу вебінарів відбулася дистанційно, а курси підвищення кваліфікації для викладачів ми провели вже у змішаному форматі. Власне, ці курси з комунікацій та цикли вебінарів «Гнучкість і стресостійкість», «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу» є найбільш запитуваними серед викладачів.
Щодо колег з інших навчальних закладів, то ми запрошували на вебінар з доповіддю «Майстерність викладання» керівника Центру доуніверситетської підготовки ТНПУ імені Володимира Гнатюка, докторку педагогічних наук, доцентку Марію Бойко. Це був дуже цікавий та корисний досвід співпраці. Працюємо також над тим, щоб колеги з інших закладів вищої освіти могли пройти в нас курси підвищення кваліфікації, та в майбутньому плануємо запрошувати спікерів з інших українських міст і країн, бо це дуже цінний досвід.
– Переглянула нещодавно вашу вебсторінку. Гарна візитівка центру в інформаційному полі.
– Цей онлайн-хаб для навчання викладачів створила команда Центру вдосконалення педагогічної майстерності. Він є доволі ефективним інструментом для підвищення якості викладання в університеті. Продемонстрував високий рівень задоволеності серед користувачів, сприяючи розвитку основних педагогічних компетенцій, як-от викладацька майстерність, комунікативна компетентність, застосування сучасних методів навчання, інтеграція цифрових технологій. Доступність платформи є доброю підмогою для безперервного професійного розвитку викладачів в умовах війни та важливим інструментом модернізації й удосконалення педагогічної діяльності в університеті.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше про тренерів і менторів центру, де вони навчалися, як організовують свою роботу. За якими критеріями їх обираєте? Чи може будь-який викладач за бажання теж стати тренером вашого центру?
– Познайомлю наших читачів з командою центру. Це – Загричук Григорій Ярославович, помічник ректора з питань якості, доцентки Галіяш Наталія Богданівна, Боровик Ірина Олегівна, Сидоренко Оксана Леонідівна та я – Гусак Софія Романівна, виконую обов’язки керівниці цього центру. Всі учасники команди пройшли стажування й навчання в рамках різних міжнародних проєктів, зокрема українсько-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти в Україні», та імплементують здобуті знання й досвід в освітні ініціативи університету. Запрошуємо також викладачів вишу відповідно до їхньої професійної компетентності та кола інтересів. За бажанням вони можуть бути доповідачами, спікерами у запланованих заходах.
– За якими програмами навчаєте, чий досвід використовуєте?
– Наша команда працює над планом професійного розвитку викладача, який формується на навчальний рік і дає можливість колегам обрати для себе заходи, що цікаві та необхідні для підвищення педагогічної кваліфікації. Курси, тренінги й вебінари плануємо відповідно до запиту науково-педагогічних працівників, з врахуванням їхніх побажань. Для цього вивчаємо результати опитування щодо визначення якості та покращення організації освітнього процесу, що допомагає сформувати рекомендації професорсько-викладацького складу щодо вдосконалення якості освітніх послуг.
– І наостанок про плани. Що в найближчій перспективі, як розширяться обрії проєкту в новому навчальному році?
– Плануємо працювати над вдосконалення онлайн-хабу, нашої освітньої платформи з урахуванням зворотного зв’язку від користувачів щодо технічних аспектів роботи системи, розширенням функціональних можливостей для кращого персоналізованого навчання, подальшої інтеграції з іншими освітніми платформами для забезпечення доступу до міжнародних навчальних ресурсів.
Продовжуємо працювати з групами рівних для освітян, над вдосконаленням та оновленням програми курсів для підвищення кваліфікації викладачів, тренінгів, пошуком контенту та наповненням онлайн-хабу відповідно до компетентнісного підходу. Шукаємо можливості співпраці з подібними центрами за кордоном, співробітництва з іншими закладами вищої освіти, пошуком тренерів зацікавлених у кооперації з нашим центром.
КОМЕНТАР
Григорій ЗАГРИЧУК, представник ректора з питань якості вищої освіти, доцент ТНМУ:
– Забезпечення якості освітньої діяльності в закладі вищої освіти обумовлює створення такого рівня організації освітнього процесу в університеті, який дозволить відповідати стандартам вищої освіти за всіма спеціальностями, забезпечить здобуття особами якісної вищої освіти, сприятиме створенню нових знань. В умовах студенто-центрованого навчання сторонами освітнього процесу виступають два суб’єкти – здобувачі освіти та науково-педагогічні працівники. Під час акредитації освітніх програм експерти Національного агентства аналізують не лише якість системи підготовки здобувачі, але й систему професійного розвитку та викладацької майстерності науково-педагогічних працівників, які створює заклад вищої освіти для своїх співробітників через власні програми або у співпраці з іншими організаціями. Тому створення в ТНМУ Центру вдосконалення педагогічної майстерності викладачів було доцільним, адже це дозволяє у системі відділу внутрішнього забезпечення якості вищої освіти проводити систематичний моніторинг потреб професійного розвитку науково-педагогічних працівників, рівня їхнього професіоналізму. Центр також здійснює планування професійного розвитку науково-педагогічних працівників з урахуванням їхніх потреб. Сприяє підвищенню кваліфікації (стажуванню) науково-педагогічних працівників через власні програми професійного розвитку викладачів, в тому числі й з розвитку викладацької майстерності, мовної компетентності тощо. Забезпечує адаптацію та підтримку молодих викладачів, які щойно розпочали викладацьку діяльність, а також тим викладачам, які перейшли на роботу в університет з інших ЗВО.
Лариса ЛУКАЩУК